הרב אריה רוטשילד

בפרשת השבוע אנחנו נפגשים עם אוסף מאוד גדול של מצוות: 74 מצוות בפרשה אחת, ודאי תופעה יוצאת דופן בתורה. מה המיוחד בפרשה שלנו, מדוע דווקא בשלב זה של עם ישראל מופיעות כל כך הרבה מצוות? אכן, זוהי תופעה שמיוחדת לשלב הזה בו עם ישראל נמצא: על סף הכניסה לארץ ישראל.

בפרשת השבוע אנחנו נפגשים עם אוסף מאוד גדול של מצוות: 74 מצוות בפרשה אחת, ודאי תופעה יוצאת דופן בתורה. מה המיוחד בפרשה שלנו, מדוע דווקא בשלב זה של עם ישראל מופיעות כל כך הרבה מצוות?

אכן, זוהי תופעה שמיוחדת לשלב הזה בו עם ישראל נמצא: על סף הכניסה לארץ ישראל.

ריבוי של ציווים ומעשים איננו עומד בפני עצמו – כמו כל דבר בחיינו, הצדדים החיצוניים הם ביטוי, לבוש, הופעה של העולם הפנימי, המהותי שנמצא בקרבנו, וכך גם המעשים והמצוות שאנו מקיימים בפועל הם ההוצאה לפועל, הביטוי של העולם אלוקי, ערכי, טהור וטוב שנמצא בתוכנו.

הכניסה של עם ישראל לארץ ישראל איננה רק שינוי גיאוגרפי, מציאת מקום לחיות בו אלא הכניסה לארץ היא שדרוג מהותי של חיינו – כשהעם המיוחד הזה מגיע סוף סוף למקום המיוחד הזה שמסוגל להכיל אותו ולאפשר לו לחיות את חייו האמיתיים כראוי – זה שדרוג מהותי. וממילא, התחדשות עצומה זו של החיים הפנימיים מובילה גם לריבוי של מצוות.